-
Antisemitisme en Sjoa
-
Bijbel
- "De binding van Isaäk"
- “U moet uw naaste liefhebben als uzelf”
- Bevrijding... waartoe? De boodschap van Pesach
- De Gezalfden
- De mens en de tuin
- De Messias moet nog komen?
- De Nieuwe Maan, rest van een feest
- De vijftig dagen tussen Pesach en Sjavoeot
- De werken der barmhartigheid
- Een godsgetal
- Een Joodse jongen - bar mitswa
- Een Joodse jongen - besnijdenis
- Een Joodse jongen - lossen van de eerstgeborene
- Een Psalm voor Esther
- Geen amulet
- Hanna in 1 Samuël 1
- Hart van Tora
- Het Lied aan de Zee
- Je brood - een zegen
- Je kinderen zegenen
- Jezus de Nazoreeër
- Jom Kippoer: Grote Verzoendag
- Lag Ba'omer
- Lankmoedigheid
- Loof de Eeuwige, want Hij is goed (Psalm 136)
- Melaats!
- Nazireeër of Nazoreeër?
- Ondertussen
- Pesach: Joods Pasen
- Rosj Hasjana: Joods Nieuwjaar
- Ruth
- Sjavoeot: Wekenfeest
- Stad en Lande
- Tijdindeling
- Van God gesproken
- Verbonden
- Verzoening met Esau
- Woord en Geest
- Zuiver eten
- Overige (24) Invouwen
-
Geschiedenis
- 9/11
- Archeologie en geloof
- Bevrijdingen herdenken
- Chanoeka: feest van de Tempelvernieuwing
- De Davidster
- De Essenen
- De Farizeeën - Hoeders van het Verbond
- De Mystieke Molen
- De niet vergeten ramp van 1492
- De Sadduceeën – de partij van Toen en Poen
- De WIZO
- Een geschiedenis apart
- Een synagoge in Marokko
- Goede wil
- Het feest van de lichtjes
- Het Joods monument in Woerden
- Het Joodse verleden van Recife
- Het koninkrijk Juda
- Hoe lang nog?
- Hy droegh onse smerten
- Jeruzalem - stad van vele namen
- Jom Hasjoa (1)
- Jom HaSjoa (2)
- Joods leven in Moskou
- Jubileum
- Neve Sjalom/ Wahat al – Salam: Oase van Vrede
- Ook Stolpersteine in Utrecht
- Opdat wij niet vergeten
- Poeriem
- Poeriem: Lotenfeest
- Respect
- Vasten in de zomer
- Wie schrijft onze geschiedenis?
- Yad Vashem
- Overige (19) Invouwen
-
Jodendom algemeen
- ‘Op het leven!’... of ‘Daar ga je!’...
- “Niet joden, maar Joden”
- (Joods) bidden (2): formuliergebeden
- (Joods) bidden: hoe bidden?
- Bekentenis
- Bevrijding... waartoe? De boodschap van Pesach
- Bevrijding... waartoe? De boodschap van Pesach
- Chagall en de Bijbelse verhalen
- Chanoeka
- Chanoeka: feest van de Tempelvernieuwing
- Dat wij zijn als kaarsen brandend op sjabbat
- De Davidster
- De Messias moet nog komen
- De priesterlijke zegen - Numeri 6:24-29
- De talliet
- De vijftig dagen tussen Pesach en Sjavoeot
- De WIZO
- Een Joodse jongen - bar mitswa
- Een Joodse jongen - besnijdenis
- Een Joodse jongen - lossen van de eerstgeborene
- Franje die ertoe doet
- Geboren onder een goed gesternte
- Gedachtenis aan de gestorvenen
- Geen amulet
- Het keppeltje
- Het servies
- Jad
- Jeruzalem - stad van vele namen
- Jom Kippoer: Grote Verzoendag
- Joods bidden (3): Het achttiengebed
- Joods leerhuis: een traditie van permanent leren
- Joodse vrouwen en de Tora studie
- Kasjroet – kieskeurig leven
- Lag Ba'omer
- Maanden en jaren
- Menora en Chanoekia
- Messiasverwachting
- Mimoena
- Op bezoek in de synagoge
- Op je hart binden
- Over gebed en ‘kawwana’ (innerlijke toewijding)
- Pesach: Joods Pasen
- Poeriem
- Poeriem: Lotenfeest
- Recht en Gerechtigheid
- Ritueel slachten: dieronvriendelijk?
- Rosj Hasjana: Joods Nieuwjaar
- Schrijf het aan je poorten
- Simchat Tora: Vreugde der Wet
- Sjabbat
- Sjavoeot: Wekenfeest
- Soekot: Loofhuttenfeest
- Tafelgebeden
- Tefilien
- Traditie en Leerhuis
- Uw wil geschiede
- Weken van troost en inkeer
- Zuiver eten
- Overige (43) Invouwen
-
Joods leven
-
Kalender
- Chanoeka
- Dak (soekot)
- Het leven van de tijd tussen Maan en Zon
- Jom Hasjoa (1)
- Jom HaSjoa (2)
- Nieuwe maan
- Over de sjofar
- Pinksteren : ‘gewoon’ Joods
- Poeriem
- TISJA BE’AV, een treurdag in de zomer
- Toe bisj’vat, ‘het nieuwjaar voor de bomen’
- Toe Bisjvat: Nieuwjaar voor de bomen
- Vreugde der Wet
- Weken van troost en inkeer
- Zuurdesem
-
Kerk en Israël
- Antisemitisme
- Antisemitisme - het volk en de volken
- Basiscursus Kerk & Israël
- Belijden in beleid
- Chagall en het kruis
- Dat wij zijn als kaarsen brandend op sjabbat
- De Gezalfden
- De Israëlzondag
- De Israëlzondag: meer nog dan anders!
- De Messias moet nog komen?
- Een kerstboom in Jeruzalem?
- Een lichtje dat je moet koesteren
- Een unieke rol
- Eredienst en schriftlezing, oog in oog met Israël
- Israëlzondag
- Je brood - een zegen
- Je kinderen zegenen
- Jeruzalem in de Joodse liturgie
- Jezus de Nazoreeër
- Lezen Joden en christenen dezelfde Bijbel?
- Nazireeër of Nazoreeër?
- Nes Ammim, christelijk dorp in Israël
- Ondertussen
- Onopgeefbaar verbonden
- Onopgeefbaar verbonden met het volk Israël
- Onopgeefbare verbondenheid met Israël vandaag
- Sjabbat in Israël: “motsé sjabbat”
- Van God gesproken
- Verwarring rond “Israël”
- Vroegchristelijke beeldvorming
- Wie is toch deze?
- Woord en Geest
- Zes weken de tijd voor F.W. Marquardt....
- Zoek vrede en jaag haar na (Psalm 34:15)
- Overige (19) Invouwen
-
Land Israël
- 25 vragen over Israël en het Midden-Oosten. Artikel uit De Nieuwe Koers, november 2024
- Archeologie en geloof
- De Gouden Stad
- De hand van Mirjam
- De Menora voor de Knesset
- Een herinnering
- Een Joodse of een Israëlische staat?
- Gedenk de sjabbat en de zondag...
- Heilig(e) land lopers ?
- Het Volk van het Boek
- Jeruzalem, voor ik jou vergeet...
- Naar de toekomst
- Nes Ammim, christelijk dorp in Israël
- Neve Sjalom/ Wahat al – Salam: Oase van Vrede
- Onafhankelijkheidsdag in Israël (1998)
- Opdat wij niet vergeten
- Sjabbat in Israël: 'kabbalat sjabbat'
- Studeren in een oelpan
- Vredeswerk in Israël
- Vredeswerk in Israël
- Yad Vashem
- Overige (6) Invouwen
-
Meditatief
-
Recensies
- 'Joden en woorden' en 'Geschiedenis van de Joden'
- Abraham / Ibrahim
- Avinoe - het Onze Vader een joods gebed
- Christelijk spreken over God
- De Reformatie, het Oude Testament en de Joden
- De zonen van Korach
- Een gebroken wereld heel maken
- Het Nieuwe Testament en de Talmud | Salomon Jacob Moscoviter (1827-1912)
- Hoe Joods wil je het hebben?
- Joden in Suriname
- Jodenhaat, Leven op de Westoever, Herinneringen
- Luther
- Managen met Mozes
- Omgaan met de bijbel
- Tora lezen
- Via de rabbijnen naar het Nieuwe Testament
- Zijn bloed zij over ons ... (Mattheüs 27: 25)
- Overige (2) Invouwen
-
Reisverslagen
Ruth
Het Bijbelboek Ruth leest bijna als een sprookje. Maar het is ook de basis voor praktisch Jodendom. Regels voor de overgang naar het Jodendom vinden hier hun oorsprong. En een deel van het Joodse familierecht is op dit boek gebaseerd.
Ruth geldt in de Joodse traditie als de eerste vrouwelijke proseliet. Zij kwam ervoor uit dat ze de goden van Moab niet meer vertrouwde, maar dat ze de God van Israël wilde volgen. ‘Uw volk is mijn volk en uw God is mijn God.’
Nu nog wordt gezegd van mensen die naar het Jodendom over willen gaan, dat ze willen ‘uitkomen’. Net als Naomi’s schoondochters worden zij drie keer weggestuurd. Je moet vastbesloten zijn en er veel voor over hebben!
De serieuze kandidaat gaat naar Joodse les en leert over de liturgie, de gebruiken, de spijswetten. En ook Hebreeuws: hij of zij moet immers goed mee kunnen lezen tijdens de dienst. Na 3 jaar les (voor de orthodoxe synagoge ten minste vijf jaar) en een aantal gesprekken verschijnt de kandidaat voor het Beth Dien, een rabbinale rechtbank met minstens drie rabbijnen. Zij onderzoeken of de kandidaat toe kan treden tot het Jodendom. Als dat zo is, wordt hij/zij opgenomen in het Joodse volk en krijgt een Joodse naam. Mannen worden besneden. Als laatste volgt het mikwe (religieus ritueel bad). In de sjoel wordt hij/zij dan voorgesteld en opgeroepen voor de Tora-lezing.
Uitkomen betekent niet alleen iets religieus (voor het Joodse geloof kiezen), maar ook als volwaardig lid opgenomen worden in het Joodse volk.
Naomi en Ruth zijn als weduwen kwetsbaar, zonder zoon die voor hen kan zorgen. Het familiebezit, de grond, dreigt voor de familie verloren te gaan. Het naaste familielid, de ‘losser’, moet de grond ‘loskopen’.
Bovendien is Ruth, als kinderloze weduwe, niet vrij een nieuwe echtgenoot te kiezen. Volgens Israëlitisch recht zou de broer van haar man haar moeten trouwen en bij haar een kind verwekken dat als zoon van de gestorven broer geldt – en die dus het bezit van de overledene zal erven.
In Ruth’s geval is er geen zwager meer. Het naaste familielid komt dan in aanmerking het land te kopen, maar hij wil geen ‘zwagerhuwelijk’ met Ruth. Boaz wil dat wel. Hij houdt zich aan de wetten van Israël.
Martha Alderliesten, 2014
© Classicale Werkgroep Kerk en Israël Utrecht