-
Antisemitisme en Sjoa
-
Bijbel
- "De binding van Isaäk"
- “U moet uw naaste liefhebben als uzelf”
- Bevrijding... waartoe? De boodschap van Pesach
- De Gezalfden
- De mens en de tuin
- De Messias moet nog komen?
- De Nieuwe Maan, rest van een feest
- De priesterlijke zegen - Numeri 6:24-29
- De vijftig dagen tussen Pesach en Sjavoeot
- De werken der barmhartigheid
- Een godsgetal
- Een Joodse jongen - bar mitswa
- Een Joodse jongen - besnijdenis
- Een Joodse jongen - lossen van de eerstgeborene
- Een Psalm voor Esther
- Hanna in 1 Samuël 1
- Hart van Tora
- Het Lied aan de Zee
- Je brood - een zegen
- Je kinderen zegenen
- Jezus de Nazoreeër
- Lag Ba'omer
- Lankmoedigheid
- Loof de Eeuwige, want Hij is goed (Psalm 136)
- Melaats!
- Nazireeër of Nazoreeër?
- Ondertussen
- Pesach: Joods Pasen
- Ruth
- Sjavoeot: Wekenfeest
- Stad en Lande
- Tijdindeling
- Van God gesproken
- Verbonden
- Verzoening met Esau
- Woord en Geest
- Zuiver eten
- Overige (22) Invouwen
-
Geschiedenis
- 9/11
- Archeologie en geloof
- Bevrijdingen herdenken
- De Davidster
- De Essenen
- De Farizeeën - Hoeders van het Verbond
- De Mystieke Molen
- De niet vergeten ramp van 1492
- De Sadduceeën – de partij van Toen en Poen
- De WIZO
- Een geschiedenis apart
- Een synagoge in Marokko
- Goede wil
- Het feest van de lichtjes
- Het Joods monument in Woerden
- Het Joodse verleden van Recife
- Het koninkrijk Juda
- Hoe lang nog?
- Hy droegh onse smerten
- Jeruzalem - stad van vele namen
- Jom Hasjoa (1)
- Jom HaSjoa (2)
- Joods leven in Moskou
- Jubileum
- Neve Sjalom/ Wahat al – Salam: Oase van Vrede
- Ook Stolpersteine in Utrecht
- Opdat wij niet vergeten
- Poeriem
- Poeriem: Lotenfeest
- Respect
- Vasten in de zomer
- Wie schrijft onze geschiedenis?
- Yad Vashem
- Overige (18) Invouwen
-
Jodendom algemeen
- “Niet joden, maar Joden”
- Bevrijding... waartoe? De boodschap van Pesach
- Chagall en de Bijbelse verhalen
- De Davidster
- De Messias moet nog komen
- De vijftig dagen tussen Pesach en Sjavoeot
- Geboren onder een goed gesternte
- Joodse vrouwen en de Tora studie
- Lag Ba'omer
- Maanden en jaren
- Messiasverwachting
- Pesach: Joods Pasen
- Poeriem
- Poeriem: Lotenfeest
- Recht en Gerechtigheid
- Sjabbat
- Sjavoeot: Wekenfeest
- Traditie en Leerhuis
- Uw wil geschiede
- Weken van troost en inkeer
- Overige (5) Invouwen
-
Joods leven
- ‘Op het leven!’... of ‘Daar ga je!’...
- (Joods) bidden (2): formuliergebeden
- (Joods) bidden: hoe bidden?
- Bekentenis
- De priesterlijke zegen - Numeri 6:24-29
- De talliet
- Franje die ertoe doet
- Gedachtenis aan de gestorvenen
- Geen amulet
- Het keppeltje
- Het servies
- Hoor Israël...
- Jad
- Jahrzeit; de verjaardag van het overlijden
- Joods bidden (3): Het achttiengebed
- Joods leerhuis: een traditie van permanent leren
- Kasjroet – kieskeurig leven
- Matan Tora
- Menora en Chanoekia
- Op bezoek in de synagoge
- Op je hart binden
- Over gebed en ‘kawwana’ (innerlijke toewijding)
- Ritueel slachten: dieronvriendelijk?
- Schrijf het aan je poorten
- Tafelgebeden
- Tefilien
- Overige (11) Invouwen
-
Kalender
- Bevrijding... waartoe? De boodschap van Pesach
- Chanoeka
- Chanoeka
- Chanoeka: feest van de Tempelvernieuwing
- Dak (soekot)
- Dat wij zijn als kaarsen brandend op sjabbat
- Het leven van de tijd tussen Maan en Zon
- Jom Hasjoa (1)
- Jom HaSjoa (2)
- Jom Kippoer: Grote Verzoendag
- Maanden en jaren
- Mimoena
- Nieuwe maan
- Over de sjofar
- Pinksteren : ‘gewoon’ Joods
- Poeriem
- Rosj Hasjana: Joods Nieuwjaar
- Simchat Tora: Vreugde der Wet
- Soekot: Loofhuttenfeest
- TISJA BE’AV, een treurdag in de zomer
- Toe bisj’vat, ‘het nieuwjaar voor de bomen’
- Toe Bisjvat: Nieuwjaar voor de bomen
- Vreugde der Wet
- Weken van troost en inkeer
- Zuurdesem
- Overige (10) Invouwen
-
Kerk en Israël
- Antisemitisme
- Antisemitisme - het volk en de volken
- Basiscursus Kerk & Israël
- Belijden in beleid
- Chagall en het kruis
- De Gezalfden
- De Israëlzondag
- De Israëlzondag: meer nog dan anders!
- De Messias moet nog komen?
- Een kerstboom in Jeruzalem?
- Een lichtje dat je moet koesteren
- Een unieke rol
- Eredienst en schriftlezing, oog in oog met Israël
- Israëlzondag
- Je brood - een zegen
- Je kinderen zegenen
- Jeruzalem in de Joodse liturgie
- Jezus de Nazoreeër
- Lezen Joden en christenen dezelfde Bijbel?
- Nazireeër of Nazoreeër?
- Nes Ammim, christelijk dorp in Israël
- Ondertussen
- Onopgeefbaar verbonden
- Onopgeefbaar verbonden met het volk Israël
- Onopgeefbare verbondenheid met Israël vandaag
- Sjabbat in Israël: “motsé sjabbat”
- Van God gesproken
- Verwarring rond “Israël”
- Vroegchristelijke beeldvorming
- Wie is toch deze?
- Woord en Geest
- Zes weken de tijd voor F.W. Marquardt....
- Zoek vrede en jaag haar na (Psalm 34:15)
- Overige (18) Invouwen
-
Land Israël
- 25 vragen over Israël en het Midden-Oosten. Artikel uit De Nieuwe Koers, november 2024
- Archeologie en geloof
- De Gouden Stad
- De hand van Mirjam
- De Menora voor de Knesset
- Een herinnering
- Een Joodse of een Israëlische staat?
- Gedenk de sjabbat en de zondag...
- Heilig(e) land lopers ?
- Het Volk van het Boek
- Jeruzalem, voor ik jou vergeet...
- Naar de toekomst
- Nes Ammim, christelijk dorp in Israël
- Neve Sjalom/ Wahat al – Salam: Oase van Vrede
- Onafhankelijkheidsdag in Israël (1998)
- Opdat wij niet vergeten
- Sjabbat in Israël: 'kabbalat sjabbat'
- Studeren in een oelpan
- Vredeswerk in Israël
- Vredeswerk in Israël
- Yad Vashem
- Overige (6) Invouwen
-
Meditatief
-
Recensies
- 'Joden en woorden' en 'Geschiedenis van de Joden'
- Abraham / Ibrahim
- Avinoe - het Onze Vader een joods gebed
- Christelijk spreken over God
- De Reformatie, het Oude Testament en de Joden
- De zonen van Korach
- Een gebroken wereld heel maken
- Het Nieuwe Testament en de Talmud | Salomon Jacob Moscoviter (1827-1912)
- Hoe Joods wil je het hebben?
- Joden in Suriname
- Jodenhaat, Leven op de Westoever, Herinneringen
- Luther
- Managen met Mozes
- Omgaan met de bijbel
- Tora lezen
- Via de rabbijnen naar het Nieuwe Testament
- Zijn bloed zij over ons ... (Mattheüs 27: 25)
- Overige (2) Invouwen
-
Reisverslagen
Een Psalm voor Esther
Toen David na de dood van Absalom terug ging naar Jeruzalem spaarde hij het leven van Simi, een familielid van Saul (2 Sam 19:20vv). Volgens de Talmoed (bMeg 13a) was dat omdat David voorzag dat Esther en Mordechai later een belangrijke rol zouden spelen in de verlossing van Israël, en zij waren nakomelingen van Simi (Esther 2:5).
Daarom, zo zegt Rabbi Moshe Alshich (1508-1593), een vermaard prediker in zijn tijd, heeft David voor Esther een psalm gedicht:: Psalm 22.
U kent het verhaal van Esther. Haman die het volk wilde uitroeien en de koning Ahasveros meekreeg. De nood was zo hoog dat de Joden in Susan gingen vasten (hoewel het Pesachfeest was). Ze voelden zich van God verlaten, veracht door het (Perzische) volk. Toen moest Esther naar de koning. Dat was een heel waagstuk, en ze was doodsbang. Het psalmvers Ps 22:15 “Ik ben uitgestort als water, mijn beenderen zijn verspreid, mijn hart is als was, gesmolten in mijn ingewand” doet de uitleggers zeggen dat ze er een miskraam van kreeg. Ze moest tussen de hovelingen door, die zagen het al mislopen met haar en ze verdeelden de buit al, de kleren en de juwelen die ze droeg (vs 19). Maar als ze bij de koning komt is hij haar welgezind, en ze ervaart dat als gebedsverhoring: “Gij hebt mij geantwoord!”
En als reactie, in dankbaarheid: “Ik zal Uw Naam aan mijn broeders vertellen, in het midden van de gemeente zal ik U prijzen” (vs 22).
Zo wordt Psalm 22 gelezen als een Psalm voor Esther, en soms gebruikt als een passende Psalm voor Poeriem.
Als ik deze psalm lees in de Statenvertaling dan staat daar als opschrift boven: Een Profetie van Christus’ lijden. Is dat dan fout?
Ik denk het niet. Zo’n lied als Psalm 22 kan telkens weer herkend en toegepast worden. Het past heel goed bij de moeilijke weg van Esther en de verlossing die God daardoor gaf aan Zijn volk. Het past heel goed bij Jezus en zijn moeilijke weg, en ook bij hem was het God die antwoordde en verlossing gaf. In beide gevallen ligt het hoogtepunt en de omslag in Ps 22: 22: “Gij hebt mij geantwoord”, en dan volgt de lofzang.
Geen woord, geen profetie heeft maar één betekenis, elke morgen klinkt het woord weer nieuw, telkens weer wordt het vervuld, voller van betekenis.
Wybrand Ganzevoort
© Classicale Werkgroep Kerk en Israël Utrecht