-
Antisemitisme en Sjoa
-
Bijbel
- "De binding van Isaäk"
- “U moet uw naaste liefhebben als uzelf”
- De Gezalfden
- De mens en de tuin
- De Messias moet nog komen?
- De priesterlijke zegen - Numeri 6:24-29
- De werken der barmhartigheid
- Een godsgetal
- Een Joodse jongen - bar mitswa
- Een Joodse jongen - besnijdenis
- Een Joodse jongen - lossen van de eerstgeborene
- Een Psalm voor Esther
- Hanna in 1 Samuël 1
- Hart van Tora
- Het Lied aan de Zee
- Jezus de Nazoreeër
- Lankmoedigheid
- Loof de Eeuwige, want Hij is goed (Psalm 136)
- Melaats!
- Nazireeër of Nazoreeër?
- Ondertussen
- Ruth
- Stad en Lande
- Tijdindeling
- Van God gesproken
- Verbonden
- Verzoening met Esau
- Overige (12) Invouwen
-
Geschiedenis
- 9/11
- Archeologie en geloof
- Bevrijdingen herdenken
- De Davidster
- De Essenen
- De Farizeeën - Hoeders van het Verbond
- De Mystieke Molen
- De niet vergeten ramp van 1492
- De Sadduceeën – de partij van Toen en Poen
- De WIZO
- Een geschiedenis apart
- Een synagoge in Marokko
- Goede wil
- Het feest van de lichtjes
- Het Joods monument in Woerden
- Het Joodse verleden van Recife
- Het koninkrijk Juda
- Hoe lang nog?
- Hy droegh onse smerten
- Jeruzalem - stad van vele namen
- Jom Hasjoa (1)
- Jom HaSjoa (2)
- Joods leven in Moskou
- Jubileum
- Neve Sjalom/ Wahat al – Salam: Oase van Vrede
- Ook Stolpersteine in Utrecht
- Opdat wij niet vergeten
- Respect
- Vasten in de zomer
- Wie schrijft onze geschiedenis?
- Yad Vashem
- Overige (16) Invouwen
-
Jodendom algemeen
-
Joods leven
- ‘Op het leven!’... of ‘Daar ga je!’...
- (Joods) bidden (2): formuliergebeden
- (Joods) bidden: hoe bidden?
- Bekentenis
- De priesterlijke zegen - Numeri 6:24-29
- De talliet
- Franje die ertoe doet
- Gedachtenis aan de gestorvenen
- Geen amulet
- Het keppeltje
- Het servies
- Hoor Israël...
- Jad
- Jahrzeit; de verjaardag van het overlijden
- Je brood - een zegen
- Je kinderen zegenen
- Joods bidden (3): Het achttiengebed
- Joods leerhuis: een traditie van permanent leren
- Kasjroet – kieskeurig leven
- Matan Tora
- Menora en Chanoekia
- Op bezoek in de synagoge
- Op je hart binden
- Over gebed en ‘kawwana’ (innerlijke toewijding)
- Ritueel slachten: dieronvriendelijk?
- Schrijf het aan je poorten
- Tafelgebeden
- Tefilien
- Overige (13) Invouwen
-
Kalender
- Bevrijding... waartoe? De boodschap van Pesach
- Bevrijding... waartoe? De boodschap van Pesach
- Chanoeka
- Chanoeka
- Chanoeka: feest van de Tempelvernieuwing
- Dak (soekot)
- Dat wij zijn als kaarsen brandend op sjabbat
- De vijftig dagen tussen Pesach en Sjavoeot
- Het leven van de tijd tussen Maan en Zon
- Jom Hasjoa (1)
- Jom HaSjoa (2)
- Jom Kippoer: Grote Verzoendag
- Lag Ba'omer
- Maanden en jaren
- Mimoena
- Nieuwe maan
- Over de sjofar
- Pesach: Joods Pasen
- Pinksteren : ‘gewoon’ Joods
- Poeriem
- Poeriem
- Poeriem: Lotenfeest
- Rosj Hasjana: Joods Nieuwjaar
- Simchat Tora: Vreugde der Wet
- Sjavoeot: Wekenfeest
- Soekot: Loofhuttenfeest
- TISJA BE’AV, een treurdag in de zomer
- Toe bisj’vat, ‘het nieuwjaar voor de bomen’
- Toe Bisjvat: Nieuwjaar voor de bomen
- Vreugde der Wet
- Weken van troost en inkeer
- Weken van troost en inkeer
- Woord en Geest
- Zuurdesem
- Overige (19) Invouwen
-
Kerk en Israël
- Antisemitisme
- Antisemitisme - het volk en de volken
- Basiscursus Kerk & Israël
- Belijden in beleid
- Chagall en het kruis
- De Gezalfden
- De Israëlzondag
- De Israëlzondag: meer nog dan anders!
- De Messias moet nog komen?
- Een kerstboom in Jeruzalem?
- Een lichtje dat je moet koesteren
- Een unieke rol
- Eredienst en schriftlezing, oog in oog met Israël
- Israëlzondag
- Jeruzalem in de Joodse liturgie
- Jezus de Nazoreeër
- Lezen Joden en christenen dezelfde Bijbel?
- Nazireeër of Nazoreeër?
- Nes Ammim, christelijk dorp in Israël
- Ondertussen
- Onopgeefbaar verbonden
- Onopgeefbaar verbonden met het volk Israël
- Onopgeefbare verbondenheid met Israël vandaag
- Sjabbat in Israël: “motsé sjabbat”
- Van God gesproken
- Verwarring rond “Israël”
- Vroegchristelijke beeldvorming
- Wie is toch deze?
- Zes weken de tijd voor F.W. Marquardt....
- Zoek vrede en jaag haar na (Psalm 34:15)
- Overige (15) Invouwen
-
Land Israël
- 25 vragen over Israël en het Midden-Oosten
- Archeologie en geloof
- De Gouden Stad
- De hand van Mirjam
- De Menora voor de Knesset
- Een herinnering
- Een Joodse of een Israëlische staat?
- Gedenk de sjabbat en de zondag...
- Heilig(e) land lopers ?
- Het Volk van het Boek
- Jeruzalem, voor ik jou vergeet...
- Naar de toekomst
- Nes Ammim, christelijk dorp in Israël
- Neve Sjalom/ Wahat al – Salam: Oase van Vrede
- Onafhankelijkheidsdag in Israël (1998)
- Opdat wij niet vergeten
- Sjabbat in Israël: 'kabbalat sjabbat'
- Studeren in een oelpan
- Vredeswerk in Israël
- Vredeswerk in Israël
- Yad Vashem
- Overige (6) Invouwen
-
Meditatief
-
Recensies
- 'Joden en woorden' en 'Geschiedenis van de Joden'
- Abraham / Ibrahim
- Avinoe - het Onze Vader een joods gebed
- Christelijk spreken over God
- De Reformatie, het Oude Testament en de Joden
- De zonen van Korach
- Een gebroken wereld heel maken
- Fragmenten uit de Bijbel, vanuit Joodse beleving verbeeld en toegelicht
- Het Nieuwe Testament en de Talmud | Salomon Jacob Moscoviter (1827-1912)
- Hoe Joods wil je het hebben?
- Joden in Suriname
- Jodenhaat, Leven op de Westoever, Herinneringen
- Luther
- Managen met Mozes
- Omgaan met de bijbel
- Ontwakend Jodendom
- Parels van Wijsheid
- Tora - de vijf boeken van Mozes
- Tora lezen
- Via de rabbijnen naar het Nieuwe Testament
- Zijn bloed zij over ons ... (Mattheüs 27: 25)
- Overige (6) Invouwen
-
Reisverslagen
Joodse vrouwen en de Tora studie
Tellen vrouwen wel mee, in de rabbijnse literatuur? Het is een vraag van hedendaagse Joodse vrouwen (en mannen), die willen weten: hoe worden vrouwen eigenlijk afgeschilderd in de bronnen van onze traditie? Wat zijn haar economische en religieuze mogelijkheden tot ontplooiing, nu? En als aan vrouwen beperkingen worden opgelegd, zijn die dan vooral van sociologische of van theologische aard? Of zelfs: is aan de wortel van iedere theologische argumentatie (zoals bijv. vrouwen moeten zwijgen in de gemeente) toch weer een sociologische reden te vinden (zoals: mannen vinden het bedreigend, dat vrouwen in het openbaar hun mening verkondigen)?
Het is vanzelfsprekend dat Joodse vrouwen, voor wie hun Joodse identiteit iets betekent, hun religieuze traditie met deze vragen in het hoofd doorspitten en analyseren. Steeds meer vrouwen, ook van orthodoxe huize, gaan de Talmoedische literatuur bestuderen, omdat ze zich niet langer laten beperken door de mening van rabbi Eliëzer (eind 1e eeuw), die zei dat “Wie zijn dochter de Tora leert, haar losbandigheid leert” (Misjna Sota 3, 4). Deze uitspraak, ten onrechte losgemaakt uit zijn context, was eeuwenlang de overheersende mening over vrouwen en Tora-studie. Gelukkig kunnen Joodse vrouwen van nu zelf ontdekken, dat daar een uitspraak van Ben Azzai naast staat, die zei: “Een man is verplicht zijn dochter de Tora te leren …” (Misjna Sota, idem).
Het is inderdaad jammer, dat er niet met zoveel woorden in de Tora zelf staat, dat meisjes (banot) Tora moeten leren. De vraag is bijvoorbeeld, hoe de passage in Deuteronomium 11:19: “Je zult ze (Gods woorden) leren aan je kinderen/zonen” (baniem; in het Hebreeuws kan dat ‘zonen’ betekenen, maar ook ‘kinderen’ in het algemeen), gelezen moet worden. Betekent dit inclusief of exclusief de meisjes? Hierop is in de rabbijnse traditie – gelukkig? – geen eensluidend antwoord gegeven, zodat de meningen van rabbi Eliëzer en Ben Azzai naast elkaar blijven staan.
De rabbijnse literatuur is een oceaan op zich, waar nog enorm veel onderzoek gedaan kan worden naar de erin verwoorde posities en ervaringen van vrouwen. Het is geen dogmatische literatuur, waarin leerstellingen verwoord worden, maar de weerslag van een levende traditie, waarin vrouwen vaak uitstekend in staat blijken hun eigen belangen te behartigen. Wie bijvoorbeeld de dissertatie van Chanah Safrai leest, Women and Temple, zal voorbeelden daarvan tegenkomen. De rabbijnse tradities zijn nooit geheel afgerond, en het is duidelijk, dat hier nog veel te ontdekken valt!
Marieke den Hartog
gepubliceerd 1996
Noot van de redactie:
Er zijn in deze tijd ook Joodse vrouwen die zich in de discussie mengen, als theoloog of als rabbijn. Een mooi voorbeeld is Judith Plaskow. Zij schreef o.a. ‘Terug naar de Sinai’ (1992).