-
Antisemitisme en Sjoa
-
Bijbel
- "De binding van Isaäk"
- “U moet uw naaste liefhebben als uzelf”
- Bevrijding... waartoe? De boodschap van Pesach
- De Gezalfden
- De mens en de tuin
- De Messias moet nog komen?
- De Nieuwe Maan, rest van een feest
- De vijftig dagen tussen Pesach en Sjavoeot
- De werken der barmhartigheid
- Een godsgetal
- Een Joodse jongen - bar mitswa
- Een Joodse jongen - besnijdenis
- Een Joodse jongen - lossen van de eerstgeborene
- Een Psalm voor Esther
- Geen amulet
- Hanna in 1 Samuël 1
- Hart van Tora
- Het Lied aan de Zee
- Je brood - een zegen
- Je kinderen zegenen
- Jezus de Nazoreeër
- Jom Kippoer: Grote Verzoendag
- Lag Ba'omer
- Lankmoedigheid
- Loof de Eeuwige, want Hij is goed (Psalm 136)
- Melaats!
- Nazireeër of Nazoreeër?
- Ondertussen
- Pesach: Joods Pasen
- Rosj Hasjana: Joods Nieuwjaar
- Ruth
- Sjavoeot: Wekenfeest
- Stad en Lande
- Tijdindeling
- Van God gesproken
- Verbonden
- Verzoening met Esau
- Woord en Geest
- Zuiver eten
- Overige (24) Invouwen
-
Geschiedenis
- 9/11
- Archeologie en geloof
- Bevrijdingen herdenken
- Chanoeka: feest van de Tempelvernieuwing
- De Davidster
- De Essenen
- De Farizeeën - Hoeders van het Verbond
- De Mystieke Molen
- De niet vergeten ramp van 1492
- De Sadduceeën – de partij van Toen en Poen
- De WIZO
- Een geschiedenis apart
- Een synagoge in Marokko
- Goede wil
- Het feest van de lichtjes
- Het Joods monument in Woerden
- Het Joodse verleden van Recife
- Het koninkrijk Juda
- Hoe lang nog?
- Hy droegh onse smerten
- Jeruzalem - stad van vele namen
- Jom Hasjoa (1)
- Jom HaSjoa (2)
- Joods leven in Moskou
- Jubileum
- Neve Sjalom/ Wahat al – Salam: Oase van Vrede
- Ook Stolpersteine in Utrecht
- Opdat wij niet vergeten
- Poeriem
- Poeriem: Lotenfeest
- Respect
- Vasten in de zomer
- Wie schrijft onze geschiedenis?
- Yad Vashem
- Overige (19) Invouwen
-
Jodendom algemeen
- ‘Op het leven!’... of ‘Daar ga je!’...
- "De binding van Isaäk"
- “Niet joden, maar Joden”
- (Joods) bidden (2): formuliergebeden
- (Joods) bidden: hoe bidden?
- Bekentenis
- Bevrijding... waartoe? De boodschap van Pesach
- Bevrijding... waartoe? De boodschap van Pesach
- Chagall en de Bijbelse verhalen
- Chanoeka
- Chanoeka: feest van de Tempelvernieuwing
- Dat wij zijn als kaarsen brandend op sjabbat
- De Davidster
- De Essenen
- De Farizeeën - Hoeders van het Verbond
- De Messias moet nog komen
- De priesterlijke zegen - Numeri 6:24-29
- De Sadduceeën – de partij van Toen en Poen
- De talliet
- De vijftig dagen tussen Pesach en Sjavoeot
- De WIZO
- Een Joodse jongen - bar mitswa
- Een Joodse jongen - besnijdenis
- Een Joodse jongen - lossen van de eerstgeborene
- Franje die ertoe doet
- Geboren onder een goed gesternte
- Gedachtenis aan de gestorvenen
- Geen amulet
- Het keppeltje
- Het servies
- Het Volk van het Boek
- Jad
- Jeruzalem - stad van vele namen
- Jom Kippoer: Grote Verzoendag
- Joods bidden (3): Het achttiengebed
- Joods leerhuis: een traditie van permanent leren
- Joodse vrouwen en de Tora studie
- Kasjroet – kieskeurig leven
- Lag Ba'omer
- Lankmoedigheid
- Maanden en jaren
- Menora en Chanoekia
- Messiasverwachting
- Mimoena
- Op bezoek in de synagoge
- Op je hart binden
- Over gebed en ‘kawwana’ (innerlijke toewijding)
- Pesach: Joods Pasen
- Poeriem
- Poeriem: Lotenfeest
- Recht en Gerechtigheid
- Ritueel slachten: dieronvriendelijk?
- Rosj Hasjana: Joods Nieuwjaar
- Schrijf het aan je poorten
- Simchat Tora: Vreugde der Wet
- Sjabbat
- Sjavoeot: Wekenfeest
- Soekot: Loofhuttenfeest
- Tafelgebeden
- Tefilien
- Traditie en Leerhuis
- Uw wil geschiede
- Vroege chassidiem
- Weken van troost en inkeer
- Zuiver eten
- Overige (50) Invouwen
-
Joods leven
-
Kalender
- Chanoeka
- Dak (soekot)
- Het leven van de tijd tussen Maan en Zon
- Jom Hasjoa (1)
- Jom HaSjoa (2)
- Nieuwe maan
- Over de sjofar
- Pinksteren : ‘gewoon’ Joods
- Poeriem
- TISJA BE’AV, een treurdag in de zomer
- Toe bisj’vat, ‘het nieuwjaar voor de bomen’
- Toe Bisjvat: Nieuwjaar voor de bomen
- Vreugde der Wet
- Weken van troost en inkeer
- Zuurdesem
-
Kerk en Israël
- Antisemitisme
- Antisemitisme - het volk en de volken
- Basiscursus Kerk & Israël
- Belijden in beleid
- Chagall en het kruis
- Dat wij zijn als kaarsen brandend op sjabbat
- De Gezalfden
- De Israëlzondag
- De Israëlzondag: meer nog dan anders!
- De Messias moet nog komen?
- Een kerstboom in Jeruzalem?
- Een lichtje dat je moet koesteren
- Een unieke rol
- Eredienst en schriftlezing, oog in oog met Israël
- Israëlzondag
- Je brood - een zegen
- Je kinderen zegenen
- Jeruzalem in de Joodse liturgie
- Jezus de Nazoreeër
- Lezen Joden en christenen dezelfde Bijbel?
- Nazireeër of Nazoreeër?
- Nes Ammim, christelijk dorp in Israël
- Ondertussen
- Onopgeefbaar verbonden
- Onopgeefbaar verbonden met het volk Israël
- Onopgeefbare verbondenheid met Israël vandaag
- Sjabbat in Israël: “motsé sjabbat”
- Van God gesproken
- Verwarring rond “Israël”
- Vroegchristelijke beeldvorming
- Wie is toch deze?
- Woord en Geest
- Zes weken de tijd voor F.W. Marquardt....
- Zoek vrede en jaag haar na (Psalm 34:15)
- Overige (19) Invouwen
-
Land Israël
- Archeologie en geloof
- De Gouden Stad
- De hand van Mirjam
- De Menora voor de Knesset
- Een herinnering
- Een Joodse of een Israëlische staat?
- Gedenk de sjabbat en de zondag...
- Heilig(e) land lopers ?
- Het Volk van het Boek
- Jeruzalem, voor ik jou vergeet...
- Nes Ammim, christelijk dorp in Israël
- Neve Sjalom/ Wahat al – Salam: Oase van Vrede
- Onafhankelijkheidsdag in Israël (1998)
- Opdat wij niet vergeten
- Sjabbat in Israël: 'kabbalat sjabbat'
- Studeren in een oelpan
- Vredeswerk in Israël
- Vredeswerk in Israël
- Yad Vashem
- Overige (4) Invouwen
-
Meditatief
-
Recensies
- 'Joden en woorden' en 'Geschiedenis van de Joden'
- Abraham / Ibrahim
- Avinoe - het Onze Vader een joods gebed
- Christelijk spreken over God
- De Reformatie, het Oude Testament en de Joden
- De zonen van Korach
- Een gebroken wereld heel maken
- Het Nieuwe Testament en de Talmud | Salomon Jacob Moscoviter (1827-1912)
- Hoe Joods wil je het hebben?
- Joden in Suriname
- Jodenhaat, Leven op de Westoever, Herinneringen
- Luther
- Managen met Mozes
- Omgaan met de bijbel
- Tora lezen
- Via de rabbijnen naar het Nieuwe Testament
- Zijn bloed zij over ons ... (Mattheüs 27: 25)
- Overige (2) Invouwen
-
Reisverslagen
Het Kaddisj van Leonard Cohen
De Canadese liedjesschrijver en -zanger Leonard Cohen (overleden op 7 november 2016, 82 jaar oud) was kleinzoon van een rabbijn en heeft nooit zijn Jood-zijn verloochend. Hij heeft zich verdiept in het Boeddhisme en de figuur van Jezus. Maar zijn Joodse wortels bleven belangrijk voor hem.
Zijn laatste CD (eind oktober verschenen) heeft als titelsong: ‘You want it darker’ (U wilt het donkerder). Zoals veel teksten van hem niet gemakkelijk te begrijpen. Dit lied is een gebed. Een gesprek met de Eeuwige die ook met de duisternis te maken heeft (Jesaja 45:7). Bedoelt Cohen met dat donkerder de duisternis van de naderende dood? Het uitgaan van de levensvlam? Het begin lijkt te zeggen: ‘Als U (Eeuwige) de handelaar (in religie?) bent, dan doe ik niet mee. Als U de genezer bent (heb ik U nodig), ik ben gebroken en verlamd. Als aan U de glorie is, dan rest mij de schande. U wilt het donkerder, wij doven de vlam’. Dan volgen de woorden: ‘Grootgemaakt en geheiligd zij Uw heilige Naam’. De eerste regel van het Kaddisj! Een Joods gebed dat dagelijks gebeden wordt. Het dient ook als gebed voor een overledene. Opperrabbijn van Israël Lau schrijft (‘Practical Judaism’ blz 54,56): ‘Onze wijzen leggen grote nadruk op het zeggen van het Kaddisj waarin de gelovige zijn geloofsvisie uitdrukt door Gods Naam te verheerlijken en het geloof in Hem wereldwijd openbaar te maken… Bij zijn overlijden laat een Jood een leegte achter in de rijen van hen, die God met deze woorden loven en zijn woord in acht nemen. Als een zoon of andere verwant van de overledene het Kaddisj reciteert voor diens ziel, geeft hij daarmee aan dat de rol. die de overledene speelde bij de verbreiding van Gods wil, overgenomen wordt door hen die nog in leven zijn. In het Kaddisj is geen enkele toespeling op de overledene, maar het is een bekrachtiging door de levende van het ‘Grootgemaakt en geheiligd zij Uw heilige Naam’.’
In deze traditie stond Cohen. Het refrein van het lied: ‘Hinneni, hinneni, I’m ready, my Lord’ Hinneni: hier ben ik – ik ben er klaar voor, mijn Heer. Een bijzonder slot, een bijzonder getuigenis. Zegt deze Cohen (= priester): het geloof in deze Ene – zet het voort, hoe donker het ook wordt? Het wordt Pasen – uittocht uit het land van de duisternis, het land van de dood.
Piet Warners, 2017
© Classicale Werkgroep Kerk en Israël Utrecht