-
Antisemitisme en Sjoa
-
Bijbel
- "De binding van Isaäk"
- “U moet uw naaste liefhebben als uzelf”
- Bevrijding... waartoe? De boodschap van Pesach
- De Gezalfden
- De mens en de tuin
- De Messias moet nog komen?
- De Nieuwe Maan, rest van een feest
- De priesterlijke zegen - Numeri 6:24-29
- De vijftig dagen tussen Pesach en Sjavoeot
- De werken der barmhartigheid
- Een godsgetal
- Een Joodse jongen - bar mitswa
- Een Joodse jongen - besnijdenis
- Een Joodse jongen - lossen van de eerstgeborene
- Een Psalm voor Esther
- Hanna in 1 Samuël 1
- Hart van Tora
- Het Lied aan de Zee
- Je brood - een zegen
- Je kinderen zegenen
- Jezus de Nazoreeër
- Lag Ba'omer
- Lankmoedigheid
- Loof de Eeuwige, want Hij is goed (Psalm 136)
- Melaats!
- Nazireeër of Nazoreeër?
- Ondertussen
- Pesach: Joods Pasen
- Ruth
- Sjavoeot: Wekenfeest
- Stad en Lande
- Tijdindeling
- Van God gesproken
- Verbonden
- Verzoening met Esau
- Woord en Geest
- Zuiver eten
- Overige (22) Invouwen
-
Geschiedenis
- 9/11
- Archeologie en geloof
- Bevrijdingen herdenken
- De Davidster
- De Essenen
- De Farizeeën - Hoeders van het Verbond
- De Mystieke Molen
- De niet vergeten ramp van 1492
- De Sadduceeën – de partij van Toen en Poen
- De WIZO
- Een geschiedenis apart
- Een synagoge in Marokko
- Goede wil
- Het feest van de lichtjes
- Het Joods monument in Woerden
- Het Joodse verleden van Recife
- Het koninkrijk Juda
- Hoe lang nog?
- Hy droegh onse smerten
- Jeruzalem - stad van vele namen
- Jom Hasjoa (1)
- Jom HaSjoa (2)
- Joods leven in Moskou
- Jubileum
- Neve Sjalom/ Wahat al – Salam: Oase van Vrede
- Ook Stolpersteine in Utrecht
- Opdat wij niet vergeten
- Poeriem
- Poeriem: Lotenfeest
- Respect
- Vasten in de zomer
- Wie schrijft onze geschiedenis?
- Yad Vashem
- Overige (18) Invouwen
-
Jodendom algemeen
- “Niet joden, maar Joden”
- Bevrijding... waartoe? De boodschap van Pesach
- Chagall en de Bijbelse verhalen
- De Davidster
- De Messias moet nog komen
- De vijftig dagen tussen Pesach en Sjavoeot
- Geboren onder een goed gesternte
- Joodse vrouwen en de Tora studie
- Lag Ba'omer
- Maanden en jaren
- Messiasverwachting
- Pesach: Joods Pasen
- Poeriem
- Poeriem: Lotenfeest
- Recht en Gerechtigheid
- Sjabbat
- Sjavoeot: Wekenfeest
- Traditie en Leerhuis
- Uw wil geschiede
- Weken van troost en inkeer
- Overige (5) Invouwen
-
Joods leven
- ‘Op het leven!’... of ‘Daar ga je!’...
- (Joods) bidden (2): formuliergebeden
- (Joods) bidden: hoe bidden?
- Bekentenis
- De priesterlijke zegen - Numeri 6:24-29
- De talliet
- Franje die ertoe doet
- Gedachtenis aan de gestorvenen
- Geen amulet
- Het keppeltje
- Het servies
- Hoor Israël...
- Jad
- Jahrzeit; de verjaardag van het overlijden
- Joods bidden (3): Het achttiengebed
- Joods leerhuis: een traditie van permanent leren
- Kasjroet – kieskeurig leven
- Matan Tora
- Menora en Chanoekia
- Op bezoek in de synagoge
- Op je hart binden
- Over gebed en ‘kawwana’ (innerlijke toewijding)
- Ritueel slachten: dieronvriendelijk?
- Schrijf het aan je poorten
- Tafelgebeden
- Tefilien
- Overige (11) Invouwen
-
Kalender
- Bevrijding... waartoe? De boodschap van Pesach
- Chanoeka
- Chanoeka
- Chanoeka: feest van de Tempelvernieuwing
- Dak (soekot)
- Dat wij zijn als kaarsen brandend op sjabbat
- Het leven van de tijd tussen Maan en Zon
- Jom Hasjoa (1)
- Jom HaSjoa (2)
- Jom Kippoer: Grote Verzoendag
- Maanden en jaren
- Mimoena
- Nieuwe maan
- Over de sjofar
- Pinksteren : ‘gewoon’ Joods
- Poeriem
- Rosj Hasjana: Joods Nieuwjaar
- Simchat Tora: Vreugde der Wet
- Soekot: Loofhuttenfeest
- TISJA BE’AV, een treurdag in de zomer
- Toe bisj’vat, ‘het nieuwjaar voor de bomen’
- Toe Bisjvat: Nieuwjaar voor de bomen
- Vreugde der Wet
- Weken van troost en inkeer
- Zuurdesem
- Overige (10) Invouwen
-
Kerk en Israël
- Antisemitisme
- Antisemitisme - het volk en de volken
- Basiscursus Kerk & Israël
- Belijden in beleid
- Chagall en het kruis
- De Gezalfden
- De Israëlzondag
- De Israëlzondag: meer nog dan anders!
- De Messias moet nog komen?
- Een kerstboom in Jeruzalem?
- Een lichtje dat je moet koesteren
- Een unieke rol
- Eredienst en schriftlezing, oog in oog met Israël
- Israëlzondag
- Je brood - een zegen
- Je kinderen zegenen
- Jeruzalem in de Joodse liturgie
- Jezus de Nazoreeër
- Lezen Joden en christenen dezelfde Bijbel?
- Nazireeër of Nazoreeër?
- Nes Ammim, christelijk dorp in Israël
- Ondertussen
- Onopgeefbaar verbonden
- Onopgeefbaar verbonden met het volk Israël
- Onopgeefbare verbondenheid met Israël vandaag
- Sjabbat in Israël: “motsé sjabbat”
- Van God gesproken
- Verwarring rond “Israël”
- Vroegchristelijke beeldvorming
- Wie is toch deze?
- Woord en Geest
- Zes weken de tijd voor F.W. Marquardt....
- Zoek vrede en jaag haar na (Psalm 34:15)
- Overige (18) Invouwen
-
Land Israël
- 25 vragen over Israël en het Midden-Oosten. Artikel uit De Nieuwe Koers, november 2024
- Archeologie en geloof
- De Gouden Stad
- De hand van Mirjam
- De Menora voor de Knesset
- Een herinnering
- Een Joodse of een Israëlische staat?
- Gedenk de sjabbat en de zondag...
- Heilig(e) land lopers ?
- Het Volk van het Boek
- Jeruzalem, voor ik jou vergeet...
- Naar de toekomst
- Nes Ammim, christelijk dorp in Israël
- Neve Sjalom/ Wahat al – Salam: Oase van Vrede
- Onafhankelijkheidsdag in Israël (1998)
- Opdat wij niet vergeten
- Sjabbat in Israël: 'kabbalat sjabbat'
- Studeren in een oelpan
- Vredeswerk in Israël
- Vredeswerk in Israël
- Yad Vashem
- Overige (6) Invouwen
-
Meditatief
-
Recensies
- 'Joden en woorden' en 'Geschiedenis van de Joden'
- Abraham / Ibrahim
- Avinoe - het Onze Vader een joods gebed
- Christelijk spreken over God
- De Reformatie, het Oude Testament en de Joden
- De zonen van Korach
- Een gebroken wereld heel maken
- Het Nieuwe Testament en de Talmud | Salomon Jacob Moscoviter (1827-1912)
- Hoe Joods wil je het hebben?
- Joden in Suriname
- Jodenhaat, Leven op de Westoever, Herinneringen
- Luther
- Managen met Mozes
- Omgaan met de bijbel
- Tora lezen
- Via de rabbijnen naar het Nieuwe Testament
- Zijn bloed zij over ons ... (Mattheüs 27: 25)
- Overige (2) Invouwen
-
Reisverslagen
Heilig(e) land lopers ?
Israël wordt jaarlijks door honderdduizenden (gelovige) toeristen bezocht. Ook wel ‘heilige landlopers’ genoemd. Wat zoeken ze toch in dit land ? Een stukje heiligheid, iets dat uitstijgt boven het gewone? Wil men lopen in de voetsporen van Jezus of zoekt men inspiratie in bekende Bijbelse plaatsen ?
De Israëlische politiek is dikwijls niet heilig in onze ogen. En de heilige plaatsen zijn dat door de commercie evenmin. De plek waar Jozua de zon en de maan gebood stil te staan of de plek waar de ark op de ossenkar stond, passeer je nu per auto. Hoe beleef je dit land: als toerist of als pelgrim ? Kijkend naar de historie of ook kijkend naar het huidige Israël in al zijn schakeringen?
‘Heilig’ – ‘kadosj’ in het Hebreeuws – betekent in de Bijbelse zin van het woord : afgezonderd zijn, apart gesteld voor de dienst aan God. Het vaatwerk voor de tempel was geheiligd voor de dienst in de tempel. Het volk Israël is een heilig volk, apart gezet voor de dienst aan God (niet béter dan een ander volk). Wij spreken van geheiligde tijd (sjabbat !), plaats en ruimte.
Voor veel Joden is er een oplopende gradatie van heiligheid: buiten de grenzen van het land Israël is het minst heilig, daarna buiten Jeruzalem. Jeruzalem is heilig en de tempelberg is het meest heilig. Op deze plek, waar het ‘heilige der heiligen’ heeft gestaan mag een orthodoxe Jood niet komen. Alleen de hogepriester zou daar mogen komen.
Christenen bezoeken de plaatsen waar Jezus is geweest en wonderen heeft gedaan. De omgeving waar zich iets heeft voorgedaan geeft de band met het verleden weer. De Protestanten voelen zich meestal aangesproken in de Graftuin, de Katholieken ervaren meer in de Heilig Grafkerk. Het landschap van Israël inspireert en geeft religieuze ervaringen. Na een bezoek aan Israël lees je de bijbel anders, een bezoek kan verrijkend zijn voor je geloof.
Israël is een land waar veel heilig én onheilig is. Waar haat én liefde is, oorlog én vrede, waar onrecht én gerechtigheid gedaan wordt. Joden gaan nog steeds op ‘aliya’ naar Israël. Ze zoeken veiligheid of willen als Jood leven tussen Joden. Hier zijn overal synagogen te vinden en koosjer voedsel, en de godsdienst is ondanks de secularisering, niet dood. Zijn Israël en Jeruzalem heilig ? Iedereen ziet dat anders. Eén ding is zeker, het is een land waarin grote en belangrijke dingen zijn gebeurd. Dat merk je en dat laat je niet onberoerd !
Sippy Klercq
© Classicale Werkgroep Kerk en Israël Utrecht