HET LEERHUIS OOSTERBEEK
staat open voor hen die zich aangesproken voelen
door de bijbelse verhalen en willen luisteren naar
wat joden en christenen wederzijds beweegt.
“Geen leerhuis zonder nieuwe inzichten” – bChagiga 3a
De avonden worden gehouden op maandagen in:
De Vredebergkerk
van Toulon van der Koogweg 3
6862 EB Oosterbeek
Aanvang: 20.00 uur
De kosten bedragen € 50,00 per persoon.
Opgave graag vóór 1 oktober 2025 door overma-
king van dit bedrag op:
IBAN NL09 RABO 0153 4883 28
t.n.v. E.J. Schoevaars o.v.v. Leerhuis.
Hoewel men in beginsel inschrijft op de hele cyclus
bestaat de mogelijkheid om een “losse avond” bij
te wonen voor € 7,00. Overleg met de penning-
meester is mogelijk wanneer de hoogte van het
cursusgeld een bezwaar vormt.
Inlichtingen bij het secretariaat:
mevr. R.M.C. Enklaar – Cooymans,
Van Wassenaerweg 17, 6862 ZC Oosterbeek
tel 06-29270244
roseline_enklaar@live.com
Het Comité Leerhuis Oosterbeek:
J.G.R. Blankenspoor, R.M.C. Enklaar-Cooymans,
G.A. Groot Zwaaftink, G. van den Hof,
E.J. Schoevaars, P.D. Wolthaus.
Apocalyps als spiegel van de tijd
De boeken Daniel en Openbaring van (van Jezus aan) Johannes behoren tot de zogenaamde apocalyptische literatuur in de Bijbel. Zij hebben beide een sterk profetisch karakter waardoor ze vaak met elkaar in verband worden gebracht.
Het woord apocalyps betekent onthulling of openbaring van gebeurtenissen in een turbulente tijd. Gebeurtenissen, die ten diepste worden gepeild, doorzichtig gemaakt.
Moeilijke boeken en voor veel lezers vaak onbegrijpelijk. Toch is het boeiende literatuur ondanks de bizarre beelden, vreemde visioenen en ingewikkelde symboliek.
Want, karakteristiek voor apocalyptische literatuur is, dat het gelezen moet worden als troostboek, ontstaan in een situatie van bedreigd bestaan.
Auteurs en hun gemeenschappen werden bedreigd door de politieke structuren en het onrecht in de wereld.
Het houdt zich bezig met het einde en de ondergang van de wereld van de verdrukker. Daarbij gaat het niet om schrikaanjagende voorspellingen over het einde van ónze wereld, maar om een verwachting betreffende de ineenstorting van de vreemde overheersing waaronder men in de eigen tijd gebukt ging.
DATUM | ONDERWERP | INLEIDER |
6-10-2025 | Apocalyps als stroming | Prof. Dr. Peter-Ben Smit |
27-10-2025 | Apocalyptiek in het Jodendom | Alex van Heusden |
17-11-2025 | Daniël 1-6 | Prof. Dr. Marcel Poorthuis |
8-12-2025 | Daniël 7-12 | Prof. Dr. Jan Willem van Henten |
12-01-2026 | Vrouwen in Openbaring | Prof. Dr. Caroline Vander Stichele |
2-02-2026 | Het kwaad in Openbaring | Prof. Dr. Tom de Bruin |
23-02-2026 | Openbaring, de voleinding | Henk Janssen ofm |
16-03-2026 | Apocalyptiek in de kunst, toen en nu | Rozanne de Bruijne, MA |
6/10/25 Apocalyps als stroming
Het woord apocalyps roept al snel het gevoel op met iets heel exotisch, zelfs iets heel extreems te maken te hebben. Gaat het hierbij niet om heel fantastische, bijna psychedelische literatuur? Ja en nee: de teksten zijn vaak wild maar ze komen ook uit de weerbarstige wereld van alledag waarin de auteurs en lezers van deze teksten houvast probeerden te vinden. Deze lezing gaat in op deze achtergronden en laat zien hoe het alledaagse en het fantastische samengaan.
27/10/25 Apocalyptiek in het Jodendom
Joods-apocalyptische boeken zou je kunnen typeren als ondergrondse geschriften waarin gereageerd wordt op extreme politieke en economische repressie – een vorm van verzetsliteratuur dus.
17/11/25 Daniël 1-6
Een verrassende keuze voor het laatste seizoen van het leerhuis: het boek Daniel. Immers, daar worden dromen en visioenen van ondergang en nieuwe wereld verteld. In onze tijd met al die politieke spanningen is dat niet ongevaarlijk. Menigeen verbindt Trump met de trumpets of the Lord, die het Laatste Oordeel inluiden!
Dat zullen wij niet doen, maar hoe dan wel het boek Daniel zo te lezen dat het relevant is voor vandaag?
Dat gaan we in het leerhuis uitzoeken!
8/12/25 Daniël 7-12
Welke vorm van apocalyptiek komen we in Daniël 7–12 tegen? Hoe gaat Daniël met tijd en ruimte om? Rond deze vragen bekijken we samen verschillende passages uit deze hoofdstukken.
12/1/26 Vrouwen in Openbaring
In deze lezing worden een aantal belangrijke vrouwenfiguren in het boek Openbaring belicht: de barende vrouw uit Opb 12, de hoer Babylon uit Opb 17 en de hemelse bruid uit Opb 21.
2/2/26 Het kwaad in Openbaring
In het boek Openbaring wordt op symbolische wijze met het kwaad in het universum afgerekend. In deze lezing onderzoeken we verschillende, vaak theologische onderbelichte aspecten van het kwaad.
23/2/26 Openbaring, de voleinding
Apocalyptische teksten in de bijbel zijn verzetsliteratuur om mensen te bemoedigien die onderdrukt worden. Voor de goede verstaander zijn de teksten openbarend. Voor de buitenstaander (vijand) blijft de betekenis verborgen. In de Apocalyps lezen we: “En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde (Opb 21, 1.3-4). In gesprek met elkaar proberen we te ontdekken wat de blijde boodschap voor ons nu is.
16/3/26 Apocalyptiek in de kunst, toen en nu
Het uitgangspunt van deze lezing is historische apocalyptische kunst uit Museum Catharijneconvent. Deze wordt vergeleken met hedendaagse apocalyptische kunst: wat zegt die over het huidige ‘eindtijdbesef’ in de context van onze ecologische crisis?
Aan het programma werken mee:
Prof. Dr. Tom de Bruin,
Universitair docent in vroegjodendom en antiek christendom, Radboud Universiteit.
Rozanne de Bruijne, MA,
Conservator katholieke collecties en moderne kunst, Museum Catharijneconvent.
Prof. Dr. Jan Willem van Henten,
Hoogleraar Religiewetenschappen, in het bijzonder Jodendom en christendom in de oudheid, Universiteit van Amsterdam.
Alex van Heusden,
Bijbelwetenschapper.
Studiesecretaris Ekklesia / Leerhuis-Amsterdam
H.M.J. Janssen ofm,
Emeritus-deken van Arnhem, begeleider JONAS-Leerhuis Arnhem, hoofdredacteur van Tijdschrift voor verkondiging.
Prof. dr. M.J.H.M Poorthuis,
Emeritus hoogleraar Tilburg School of Catholic Theology, bestuurslid stichting PaRDeS.
Prof. Dr. Peter-Ben Smit,
Hoogleraar Vrije Universiteit Amsterdam en bijzonder hoogleraar vanwege het Oud-Katholiek Seminarie aan de Universiteit Utrecht
Prof. Dr. Caroline vander Stichele,
Hoogleraar Tilburg School of Catholic Theology